Nieuws

Jasmijn van der Zijden
Nationale Buitenlesdag: signaalwoorden

Vandaag is het de Nationale Buitenlesdag. Op het dakterras zijn wij aan de slag gegaan met signaalwoorden. Allereerst in de klas een instructie over wat signaalwoorden precies zijn en welke verbanden zij aan kunnen geven in een zin of tekst. 

Eenmaal op het dakterras kregen de kinderen een werkblad met een stukje tekst over de huid. Daar ontbraken alleen signaalwoorden, dus die moesten ingevuld worden. Ook hingen er verschillende signaalwoorden verspreid over het dakterras. De opdracht was om minimaal drie zinnen te maken met steeds een ander signaalwoord. 

Terug in de klas hebben de kinderen een zin gedeeld die zij het leukst vonden of waar zij het meest trots op waren. Ook moesten de anderen raden welk signaalwoord werd gebruikt. 

Een geslaagde opdracht! 

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 78'

Jasmijn van der Zijden
Techniekdag 2021

De Techniekdag ziet er dit jaar een beetje anders uit dan we gewend zijn. We kunnen het niet doen zoals we zouden willen, maar jullie gaan dinsdag 30 maart wel aan de slag met allerlei opdrachten rondom techniek. 

We hebben allerlei ideeën verzameld op onderstaande padlet:

https://padlet.com/riannevanacht1/8d9mtf4oaeeuyovt

 

Veel plezier!! 

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 78'

Jasmijn van der Zijden
Betrokkenheid!!

Wat een hoge betrokkenheid bij ons thema menselijk lichaam! Allerlei activiteiten waarin kinderen met de doelen van ons project kennismaken en deze uitpluizen. Dit zorgt voor veel verwondering!

Elke week worden er lessen gegeven over één of meerdere doelen. De kinderen hebben zelf ook een doel gekozen waar ze mee aan de slag zijn gegaan. Bij dat doel verzamelen ze informatie en dat verwerken ze in een (digitale) folder.


Op de contractbrief staan ook veel activiteiten, zoals ‘meet de omtrek van je hoofd, de lengte van je arm, de lengte van je been, de lengte van je hele lichaam en schrijf dat op in Romeinse cijfers’. Of een opdracht waarbij kinderen een interview voorbereiden over hun geboorte. Deze week zijn we bezig met alle lengtes van de kinderen en leerkrachten uit de klas. Kinderen verwerken dit in een staaf- of lijngrafiek. 

Het hoogtepunt is ook wel de VR-bril die onze stagiaire Koen heeft geregeld. We maken kennis met het menselijk lichaam van binnen en ontdekken zo de organen van dichtbij! 

 

Creatief gaan we ook aan de slag binnen het thema. Kinderen hebben keuze uit verschillende opdrachten, maar mogen ook hun eigen ideeën inbrengen. Fantastisch!! Wat een feest om hier van te mogen genieten! 

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 78'

Juul Aldenhuijsen
Rutger van Herpen

Samen de film van Rutger van Herpen kijken om zo te zien hoe Boekel is ontstaan.

Ontzettend gezellig en heel interessant! 

 

'de verdwijning van Rutger' - Heemkundekring Boekel. 

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 45'

Lotte van Thiel
tip: boeken zoeken vanuit thuis

Tips om boeken vanuit thuis te zoeken en te reserveren

Gepubliceerd in 'Blog van 3'

Juul Aldenhuijsen
Ren je rot

Ren je rot met de spellingscategorie, leuker kunnen we het niet maken! 

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 45'

Juul Aldenhuijsen
Rutger van Herpen

Vandaag zijn we gaan kijken naar het beeld van Rutger van Herpen. 

 

De grondlegger van ons mooie dorp. 

 

De komende weken gaan we de film van Rutger bekijken en hier verhalen over schrijven. 

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 45'

Lotte van Thiel
leren is zo leuk

Wat vliegt de tijd toch als je het fijn hebt.

Het was namelijk opeens alweer woensdag!!

 

Ik zal er even een paar hoogte punten uitpakken.

 

Afgelopen maandag hebben wij een hele leuke schrijf en leesles gehad. We hadden namelijk een stickerdictee.

Alle kinderen hadden op hun naam een woord van het dictee. De kinderen moesten rondlopen om alle woorden te verzamelen. Ook hadden ze hulp van elkaar nodig om het woord op hun eigen rug te lezen.

 

Daarna zijn we alle woorden op het digibord nog eens gaan lezen. Het viel kinderen op dat er ondere de woorden rode streepjes stonden. Maar waarom stonden deze streepjes er? Samen kwamen ze er achter dat dit de categorieën waren, waar we de afgelopen weken aan hadden gewerkt. Bijvoorbeeld ng of nk woorden. 

Vervolgens kregen alle kinderen zelf nog het blad met woorden. Deze gingen ze in tweetallen nog eens lezen. Ook moesten ze kleuren wat moeilijk was aan dat woord. 

Wat een genot om alle kinderen zo betrokken te zien, en wat is er hard gewerkt en vooral heel veel geleerd.

 

Ook deze week was Waku-Waku weer in de klas. Hij had een nieuw getal geleerd, namelijk de 5. Nu kon Waku-Waku de 10 en de 5 zeggen. Sam merkte vervolgens heel slim op dat hij dan ook 15 kon zeggen. Want dat zijn de 5 en 10 samen. Dit hebben we even geoefend met Waku-Waku. Ook kwamen er weer heel veel slimme sommen. Zoals 5+5+5=. Gewoon een hele grote som. Of de som 200-190=. Wat ging dat goed. Vervolgens zijn we naar buiten gegaan. Op de grond werd met stoepkrijg een grote 5, 10 en 15 geschreven. Hieromheen gingen de kinderen allemaal sommen schrijven. Waauuwww dat was geweldig.

 

Vandaag hebben we nog een tekst gelezen over slapen. Daarna moesten we er vragen over maken, woordjes schrijven en een tekening bij maken.

Maar stiekem hadden wij heel veel geleerd. Wist je namelijk dat je brein ook rust als je slaapt? Of dat wij 12 uur moeten slapen? Dat wij meer slapen dan papa en mama omdat wij nog moeten groeien? En baby lees je als bee-bie. Een baby moet trouwens 18 uur slapen. PPFFFF heel veel informatie, maar wij weten dit allemaal.

 

Ook zijn er vandaag 2 tanden uit gegaan in de klas, dus ik denk dat we heel snel ook een tekst moeten lezen over het gebit.

 

Zo zie je maar, leren is heel erg leuk!

 

 

Gepubliceerd in 'Blog van 3'

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren